Cesta do Brna? Jedině s přestupy
Boleradice – Integrovaný dopravní systém nepočítá s některými přímými spoji do Brna. Řadu lidí tak čekají při cestování komplikace.
Eva Zlámalová z Boleradic, podobně jako řada dalších obyvatel Břeclavska, dostane před Vánoci nemilý dárek. Při cestě veřejnou dopravou do Brna se totiž bude muset obrnit trpělivostí a možná i počítat s problémy. Společnost Kordis, která v polovině prosince odstartuje na Břeclavsku integrovaný dopravní systém, totiž nezahrnula do svých plánů některé přímé spoje do Brna. Výsledek? Například paní Zlámalová musí při cestě z Boleradic do Brna počítat s přestupem v Těšanech a v Sokolnicích. „Ráda bych, aby si zkusili svými vymyšlenými spoji jezdit, denně aspoň měsíc,“ vzkazuje nespokojená cestující při pohledu na nový jízdní řád těm, kteří se podíleli na jeho sestavení.
„Spoje, které zajišťovaly přímou dopravu z obcí do Brna a stavěly také na periferii Brna u fabrik, budou zrušeny a lidi budou nuceni k přestupům,“ poukázala Zlámalová na nesmyslnost zavádění systému, jenž přitíží především těm, kteří míří za prací. Pověřená firma, reorganizující dopravní řád v Jihomoravském kraji, je naopak přesvědčena o správnosti svých kroků. Cestující na Břeclavsku by údajně při zavedení integrovaného dopravního systému měli mít k dispozici více spojů. Zhoršení některých spojení ale připouští. „V některých případech dochází k zastavení přímých, tradičních, historicky zažitých autobusových spojů, avšak respektuje stávající dopravní proudy a snaží se vždy o jejich zachování, třebaže vznikne nově nutnost přestupu,“ vysvětloval Vojtěch Wicha z firmy Kordis.
Někteří cestující se tak nevyhnou komplikacím. Trasa z Boleradic do Brna nebude bezproblémová zejména pro ty, již mají zdravotní problémy. Přestupovat se totiž bude po spuštění systému z autobusu na vlak v Sokolnicích, kde schází bezbariérové nástupiště. „Dovedete si představit, jak stará paní bude nastupovat v Sokolnicích do vlaku?“ ptal se rozzlobeně další obyvatel Boleradic Jan Janda. Jihomoravský kraj, pro něhož společnost Kordis vytvořila nový dopravní řád, si slibuje zvýšení zájmu cestujících. Integrovaný systém má navíc lidem navzdory přestupům navíc ušetřit čas. „V případě Boleradic bude časová dostupnost Brna hlavního nádraží s přestupem na spoje vlakové linky jedna hodina a sedm minut.
Současná dostupnost autobusovými spoji je až hodina a pětadvacet minut,“ tvrdí podrobná zpráva odboru dopravy Jihomoravského kraje. Ne všichni ale sdílejí podobný úhel pohledu. „Lidi dopraví do Těšan, tam přestoupí na autobus, který je odveze na nádraží v Sokolnicích, a pojedou vlakem do Brna. Z hlavního nádraží půjdou na městskou hromadnou dopravu. A to všechno za hodinu a sedm minut? Přijde mi, že si z nás dělají legraci,“ myslí si Zlámalová.
Nový život 7.8.2008